Saturday, November 3, 2018

Hatcheri

        Dari sebuah kehidupan di ladang ternakan ayam, kini aku beralih ke pusat penetasan ayam oleh sebab perancangan pihak pengurusan yang sentiasa berubah. Sudah setahun pertukaran tempat kerja ini terjadi dan sudah setahun juga aku cuba untuk mendidik dan memupuk minat terhadap suasana baru ini. Bagiku suasana di tempat baru ini kurang mencabar dan agak membosankan berbanding di tempat lama aku.

        Namun begitu, tidak dapat dinafikan bahawa banyak juga ilmu baru yang telah aku pelajari disini. Aku mendisiplinkan masa, mengatur kerja dan juga menggilapkan lagi skil menguruskan manusia. aku juga dapat berkenalan dengan rakan-rakan baru, berhadapan dengan karenah dan telatah akak-akak, mak cik- mak cik dan juga abang-abang. Dan satu perkara yang aku pasti, semua tempat kerja mempunyai politik yang tersendiri. Terpulang kepada ketua di tempat masing-masing untuk menguruskannya. Disini juga sedikit sebanyak aku cuba untuk belajar bahasa Hindi.

Aku tidak tahu berapa lama lagi aku dapat bertahan disini. Mereka inilah antara penguat hati untuk aku terus berkhidmat disini.





 Andai ruang dan peluang terbuka untukku, pasti aku akan berkelana ke tempat baru bagi mengkayakan lagi ilmu dan pengalamanku dan juga sebagai perancangan untuk aku sebumbung dengan buah hatiku. InsyaAllah... 


#sungguh aku kaku dan beku untuk berbicara setelah lama tidak mencoretkan rasa di ruang ini. 

No comments:

Post a Comment